De receptie is het centrale informatiepunt van het zwembad en eventueel aanwezige secundaire sportafdelingen.
Er zijn nog geen specifieke opleidingen voor de medewerkers die met deze taak zijn belast.
Terwijl dat eigenlijk wel nodig is. Want een zwembad is een omvangrijke organisatie met vele disciplines. Bezoekers zullen in beginsel hun vragen bij de receptie stellen. Een goed opgeleide medewerker kan alle vragen beantwoorden. Maar om dit te bereiken is zeer specifieke kennis noodzakelijk.
Daarnaast zijn de moderne zwembaden uitgerust met geavanceerde computersystemen. De toegang verschaffen met een papieren kaartje komt nog nauwelijks voor. Een nieuwe klant dient de NAW-gegevens te laten invoeren. Met behulp hiervan kunnen abonnementen, meerbadenkaarten, leskaarten en specifieke attributen op naam worden gesteld. De automatisering is gekoppeld aan chips die aan de bezoeker worden uitgereikt als sleutelhanger of polsbandje. Met behulp van deze persoonlijke elektronische sleutel gaan alle deuren maar ook kledingkasten open en dicht.
In dezelfde computer is ook een ander softwaresysteem geprogrammeerd voor de lesadministratie. Lesklanten maken vorderingen welke elektronisch worden bijgehouden door de docenten. deze gegevens zijn ook beschikbaar en uitleesbaar bij de receptie.
Om dit geavanceerde computersysteem te kunnen beheren is een specifieke opleiding en training noodzakelijk. Deze worden veelal merkafhankelijk door de fabrikant verzorgd.